home Wat is Tai Chi? informatie over de geschiedenis van Tai Chi beoefening van Tai Chi informatie over de lessen praktische informatie

Tai Chi vormen
Pushing hands en San Shou
Chi Kung
Ademhaling

Tijdig inschrijven:

Voor beginners in Herk-de-Stad
Schepers Patrick: 0478 64 14 00
Bellen, weekdagen van 19u tot 21u en zaterdag van 9u tot 12u, niet op zondag
taichiherk.patrick@gmail.com

Voor beginners in Nijlen, gevorderden in Herk-de-Stad en Nijlen
Deferm Erwin: 0484 95 63 61
Bellen, alle dagen van 14u tot 18u, niet op zondag
taichi.erwin@gmail.com


Lessen

Chi Kung (Qi Gong).

Chi Kung oefeningen zijn meer dan 4000 jaar oud en hebben als doel het lichaam en de geest in harmonie en evenwicht te brengen. Bij de oefeningen wordt de ademhaling en de beweging gebruikt om de Chi (energie) te laten stromen (ontwikkelen). Zowel voor de gezondheid als voor de gevechtskunst. Dit is voor een gezonder en langer leven. Er zijn verschillende soorten Chi Kung oefeningen:

  • Zachte Chi Kung: Deze gaat meer de innerlijke energie versterken en vergroten.
  • Harde Chi Kung: Deze richt zich meer naar het hard maken, versterken van het lichaam of lichaamsdelen.
  • Medische Chi Kung: Deze gaat meer verschillende ziektes en klachten van het lichaam verbeteren en zelfs genezen.

We hebben ook verschillende houdingen bij deze oefeningen. Deze bezitten verschillende wetenschappelijke mogelijkheden in het genezen en of verbeteren van ons lichaam.

  • Staande houdingen
  • Zittende houdingen
  • Lopende houdingen
  • Liggende houdingen

Chi Kung oefeningen zijn eigenlijk gewone oefeningen zoals gymnastiek. Door deze oefeningen gaan we onze meridianen (energiebanen) en gewrichten weer openen zodat de energie vrij kan stromen. Er komt een betere doorbloeding waardoor de oefeningen zowel preventief als genezend werken. We gaan pezen en spieren versterken en ontspannen zodat deze veerkrachtiger en flexibeler worden, het stimuleert de stofwisseling, reguleert de controle van het zenuwstelsel en heeft een werking op organen en chronische klachten.
Chi Kung oefeningen moet je dagelijks doen en over een lange periode. Deze vergemakkelijken het leren en het sneller doen ontwikkelen van Tai Chi Chuan. De Chi Kung oefeningen zijn gemakkelijker dan Tai Chi Chuan vormen.Chi Kung betekent dan ook : lucht energie ( chi ) bestuderen, langdurig en met veel inzet oefenen ( kung )

Voor blijvende klachten is hetaan te raden eerst een dokter te raadplegen.