home Wat is Tai Chi? informatie over de geschiedenis van Tai Chi beoefening van Tai Chi informatie over de lessen praktische informatie

Tai Chi vormen
Pushing hands en San Shou
Chi Kung
Ademhaling

Tijdig inschrijven:

Voor beginners in Herk-de-Stad
Schepers Patrick: 0478 64 14 00
Bellen, weekdagen van 19u tot 21u en zaterdag van 9u tot 12u, niet op zondag
taichiherk.patrick@gmail.com

Voor beginners in Nijlen, gevorderden in Herk-de-Stad en Nijlen
Deferm Erwin: 0484 95 63 61
Bellen, alle dagen van 14u tot 18u, niet op zondag
taichi.erwin@gmail.com


Lessen

Pushing hands en San Shou vormen.

Wat zijn Pushing hands.

Pushing hands, handen duwen, ook soms Tui Shou genoemd. Deze oefeningen zijn een onderdeel van Tai Chi Chuan en worden met twee mensen uitgevoerd. Het doel is mekaar uit balans te brengen. Dit wordt niet agressief gedaan. In het begin oefenen we met één hand. Als we wat behendiger worden stappen we over naar twee handen duwen. In het begin hebben we een vast patroon met verschillende technieken, dan komen er voetstappen en vrije oefeningen bij. De Pushing hands zullen de essentie van Tai Chi Chuan verbeteren. Bij de Pushing hands maken we gebruik van een juiste combinatie van Yin en Yang. Om een juist evenwicht te ontwikkelen tussen deze krachten maken we de bewegingen eerst zacht tot het extreme. Iets wat zacht is kan men vormen, zo proberen we een gevoel te ontwikkelen aan de buitenkant van het lichaam. Dit gevoel brengen we na verloop van tijd over naar heel ons lichaam (innerlijke) en zo ontwikkelen we ons bewustzijn. Daarna leren we ons lichaam om alle krachten los te laten. Als we dit bereikt hebben zal de partner of tegenstander het gevoel krijgen in het niets te drukken.

Doel van Pushing hands.

  • Lichaamservaring
  • Lichaamsontwikkeling
  • Lichaamsbeheersing
  • Gemeenschappelijke beheersing
  • Gedachten uitwisselen
  • Gevechtssituaties herkennen (techniek)
  • Moeilijkheidsgraad
  • Het open stellen voor elkaar
  • Elkaar helpen
  • Elkaar opbouwen zowel de kracht
  • Concentratie
  • In verbinding blijven
  • Ontspannen
  • Elkaar vertrouwen
  • Balans zoeken
  • Timing
  • Soorten Jings (krachten) ontdekken
  • Blijven zoeken

Principe van Pushing hands.

Ting-Jing:
Luisteren naar de kracht van de tegenstander. Eerst gaan we onze eigen krachten en zwakheden leren ontdekken, daarna die van de partner. Met luisteren probeert men het gevoel in heel het lichaam groter en fijner te maken, de intuïtie te ontwikkelen om zo de bewegingen van de partner te kunnen voorspellen. Hierbij zal men zich eerst goed ontspannen, de overbodige en onhandige bewegingen los laten. Hierdoor gaat men sneller en handiger worden in zijn beweging.
Nien-Jing:
Kleven om in een voordelige positie te blijven. Men gaat hierbij de richting en snelheid van zijn partner beter voelen, om hem zo in een nadelige positie te brengen.
Rou-Jing:
Het zachte overwint het harde en sterke. Als we hard worden aangevallen, blijven we zacht en geven we mee. Dan zal de kracht van de aanvaller geen nut meer hebben. Hierbij moet men ontspannen zijn en het bekken leren gebruiken. Kracht tegen kracht en de sterkste zal winnen.
Lian-Jing:
Het continu of ononderbroken bewegen. Zowel bij het verdedigen als bij de aanval.
Hua-Jing:
Leert de techniek van de partner te neutraliseren. Door een combinatie van Rou en Nien kan men de kracht van de partner neutraliseren. Deze oefening maakt de kracht en de snelheid van de partner nutteloos. Deze bewegingen zijn meestal rond. Hoe beter dat een leerling met Hua om kan, hoe kleiner zijn bewegingen zullen worden.
Fa-Jing:
Dit is je eigen Jing leren gebruiken om de partner uit balans te brengen. Deze Jing is geen spierkracht maar de kracht die voortvloeit uit Chi de innerlijke energie. Dus de partner aanvallen. Hierbij is het voornaam om de timing en richting in acht te nemen.

De dertien grondstanden van Pushing hands.(8 poorten gecombineerd met 5 stappen)

8 poorten:

  1. Peng of pong: afweer met opwaartse kracht
  2. Lu: terugtrekken zijdelinks
  3. Chi: druk
  4. An: duw
  5. Tsai: trek neer ontwortel
  6. Lieh: splijt en spiraalkracht
  7. Chou: voorarm, elleboog stoot
  8. Kao: schouder, lichaam duw

5 stappen:

  1. Chin Pu: stap naar voor
  2. Tui Pu: stap naar achter
  3. You Pan: stap naar rechts
  4. Tsuo Ku: stap naar links
  5. Chung Ting: centraal staan

Wat zijn San Shou vormen?

San Shou vormen zijn meer gericht op de toepassingen (gevechtstechnieken) van Tai Chi Chuan. We hebben vaste oefeningen, enkel activiteiten en activiteiten in combinatie met partner. Er zijn drie hoofdtechnieken:

  1. Chuan Fa: arm en beentechnieken
  2. Chin Na: grijp en controletechnieken (klemtechnieken).
  3. Shuai Chiao: werptechnieken