home Wat is Tai Chi? informatie over de geschiedenis van Tai Chi beoefening van Tai Chi Informatie over de lessen praktische informatie

Houding en beweging
Gezondheid
Oefeningen

Tijdig inschrijven:

Voor beginners in Herk-de-Stad
Schepers Patrick: 0478 64 14 00
Bellen, weekdagen van 19u tot 21u en zaterdag van 9u tot 12u, niet op zondag
taichiherk.patrick@gmail.com

Voor beginners in Nijlen, gevorderden in Herk-de-Stad en Nijlen
Deferm Erwin: 0484 95 63 61
Bellen, alle dagen van 14u tot 18u, niet op zondag
taichi.erwin@gmail.com


De beoefening van Tai Chi.

De oefeningen

Hoe gaan we tewerk?

In het begin zijn de oefeningen gericht op de houding en ontspanning van de spieren in het lichaam. Zo ontdekken we het bewust zijn van het denken en de ademhaling. Na een tijdje oefenen, kunnen we de onnodige spanning, emoties en het denken loslaten. Dan zul je zien dat door de bewegingen, een gevoel tot uiting komt van: wat voel ik, wie ben ik en wat wil ik.

Gevoel bij het oefenen.

Als er een gevoel zou veranderen in je lichaam of in je gedachten, bij het oefenen van Tai Chi of Chi Kung, kan dit een teken zijn dat het lichaam iets herkent waardoor het gaat reageren. Het kan zijn dat er een blokkade in je energiestroom is of iets waardoor je lichaam een blokkade zou kunnen oplopen. Je hebt misschien nog iets te leren in je leven.
Dit kan zijn: niet assertief genoeg zijn, minderwaardigheids complexen hebben, zich ongelukkig voelen, je eigen probleem in iemand anders zijn schoenen schuiven, angsten hebben, een gejaagd gevoel, te veel met andere mensen bezig zijn in de negatieve vorm (storend gevoel), te veel van jezelf verwachten of van iemand anders, je niet goed in je vel voelen enz.. Veranderingen zullen je innerlijke groei bevorderen. Geef dan ook aan jezelf de kans en de tijd om te reageren en eventueel iets op te bouwen. Maar laat dit je dan niet afschrikken,waardoor je gaat stoppen. Dit gevoel is maartijdelijk. Let wel op! Als je voor jezelf iets onderneemt, mag dit geen nadelige gevolgen hebben ten opzichte van jezelf en zeker niet ten opzichte van iemand anders.
Indien er niets verandert, geen paniek: dit kan een teken zijn dat het lichaam dit al herkend heeft in andere situaties van je leven. Hierdoor zal er op een ander gebied een ontwikkeling of een verandering ontstaan.
Uit de ervaring van mezelf en anderen zal je in het begin je goed moeten concentreren op de bewegingen en oefeningen. Hierdoor kan je met jezelf een beetje in conflict komen, waardoor je, je een beetje ongemakkelijk voelt. Soms ben je boos op jezelf. Het kan in het begin een beetje tegenvallen. Dit komt omdat we het niet meer gewoon zijn om in onszelf te investeren. Het kan het gevoel geven dat het je niets oplevert. Je coördinatie laat je in de steek. Maar na een tijdje oefenen komt hier wel verandering in. Dit gevoel zal natuurlijk voor iedereen anders zijn. Het is een heel andere manier om onszelf opnieuw te leren ontdekken, onszelf aan te voelen, te ontdekken wie we zijn, wat we willen, wat ons gelukkig maakt, hoe we goed kunnen functioneren in deze maatschappij, hoe we minder piekeren, hoe we minder zorgen en spanning in ons lichaam kunnen toelaten. We moeten terug leren luisteren naar ons lichaam en het lichaam naar ons. In het begin kan ons lichaam (wij zelf) gaan protesteren. Spieren kunnen meer gaan spannen, emoties kunnen naar boven komen. We gaan rangschikken, wat voor ons voornaam is en wat niet. Dit kan een beetje in botsing komen met jezelf en anderen (omgeving). Dit is natuurlijk maar tijdelijk (leerproces) en is niet voor iedereen hetzelfde. Sommige houden zich nog teveel vast aan oude gedachten en gewoonte. Je bewustzijn is hier en nu en niet in het verleden. Neem zelf de kans om even bij jezelf stil te staan, dan zal dit na verloop van tijd iets opleveren, vroeg of laat naar gelang je zelf wil investeren aan oefentijd. Ook niet iedereen zal even snel evolueren. Iedere mens is uniek maar niet hetzelfde. Oefen regelmatig ook bij je thuis, zo bespaar je je al veel ongemakken. Verwacht niet dat je dit op één, twee, drie onder de knie hebt. Daaromis geduld belangrijk.